Bestuur & personeel

In 2018 waren er diverse bestuurs- en personeelswisselingen. Zo zwaaide bestuurslid Vaya Nijhoff-Schippers na jarenlang nauw betrokken te zijn geweest bij het IHC af, en mochten we drie nieuwe bestuursleden verwelkomen: Magda Wallenburg, Jim van der Meer Mohr en Henk Itzig Heine. We stellen ze kort voor.

Bestuurslid Magda Wallenburg

Magda Wallenburg is in de Indische wereld een bekend gezicht vanwege haar jarenlange verbondenheid als beroepskracht bij Woonzorgcentrum Raffy in Breda en haar voorzitterschap bij stichting Arjati, dat staat voor het Indisch Cultureel Erfgoed Breda. Magda: ‘Als nieuw bestuurslid van het IHC is het voor mij nu vooral kennismaken, me inlezen en verdiepen in de materie om te begrijpen waar het IHC mee bezig is en wat het wil bereiken. Daarbij kijk ik eerst de spreekwoordelijke kat even een beetje uit de boom. Ik neem mijn taak en verantwoordelijkheid als bestuurslid heel erg serieus en wil goed beslagen ten ijs komen voordat ik van alles ga roepen. Natuurlijk heb ik wel ideeën: vanuit mijn eigen professionele achtergrond en ervaring zou ik graag een bijdrage willen leveren om het IHC niet alleen een Haagse aangelegenheid te laten zijn maar ook landelijk stevig neer te zetten als Indische pleisterplaats. Door samenwerking en verbinding aan te gaan met andere Indische organisaties door heel Nederland – waarvan er een aantal al meer dan 50 jaar bestaan. Het zou mooi zijn als het IHC zich gedragen voelt door al deze Indische organisaties en andersom deze organisaties zich door het IHC gesteund voelen. Daar wil ik me graag voor inzetten.’

Bestuurslid Jim van der Meer Mohr

Jim van der Meer Mohr is van huis uit kunsthistoricus en fine art consultant. Hij was onder meer werkzaam als taxateur en veilingmeester. Hij is actief in besturen van verschillende stichtingen en verenigingen, en vanuit zijn belangstelling voor de Indische geschiedenis en zijn roots is hij nu ook aangetreden als bestuurslid van het IHC. Jim: ‘Mijn eerste indruk van het IHC is er een van bewondering: ik vind het ongelofelijk wat het IHC met zo’n klein team allemaal aan activiteiten ontplooit en qua programmering neer weet te zetten. Ik heb een aantal activiteiten bijgewoond – de Indische Vrijheidsmaaltijd, de eindpresentatie van het project ‘Koloniale sporen in mijn buurt’ en Gepeperd Verleden en echt, chapeau! Net als Magda en Henk ben ik nu vooral kennis aan het maken met het IHC en me in de materie aan het verdiepen. Want die is best complex: het IHC werkt met zo ongelofelijk veel samenwerkingspartners samen binnen verschillende overlegstructuren – denk alleen al Stichting Herdenking 15 Augustus 1945, het Moluks Historisch Museum, Stichting Pelita en het Indisch Platform, maar ook diverse partijen binnen het ministerie van VWS. Het is voor mij best nog een hele kluif om die verhoudingen goed te kunnen doorgronden. Als kunsthistoricus ben ik uiteraard ook heel enthousiast over Museum Sophiahof, en denk ik vanuit mijn expertise en ervaring graag mee in de realisatie daarvan. Mijn kracht is denk ik ook dat ik een netwerker pur sang ben, en ik zet die skills dan ook met alle liefde in om het IHC aan een nog sterker netwerk te helpen, en instellingen, initiatieven en mensen met elkaar te verbinden en verder te helpen. De Indische geschiedenis lééft en ik zet mij graag in om te zorgen dat die voortleeft via herinneren en herdenken.’

Bestuurslid Henk Itzig Heine

Henk Itzig Heine heeft  – in de voetsporen van zijn Indische vader die bij de Koninklijke Marine heeft gediend – inmiddels een lange militaire carrière achter de rug. Hij was eveneens werkzaam bij de marine en is inmiddels met leeftijdsontslag. Zijn laatste functie was Hoofd Directeur Personeel bij het ministerie van Defensie in de rang van schout-bij-nacht. Henk: ‘Via Bronbeek in Arnhem, dat viel indertijd onder mijn beleidsverantwoordelijkheid viel, ben ik al een soort van oude bekende van het Indisch Herinneringscentrum. Ik ben heel blij met de nieuwe start in Den Haag. Toen ik gevraagd werd voor het bestuur, was ik gelijk enthousiast. Als Indische jongen was mijn jeugd doordrenkt van Indië, en zelf heb ik van nature altijd grote belangstelling gehad voor geschiedenis. De doelstelling van het IHC, om herinnering en herdenking van de gebeurtenissen met betrekking rond WOII, het koloniale verleden en de Indische geschiedenis te waarborgen voor toekomstige generaties, ondersteun ik dan ook van harte. Nog altijd is er in Nederland veel te weinig bekend over deze geschiedenis. Ook als ik in gesprek ga met de jongere Indische generaties – mijn neven en nichtjes – merk ik dat ze heel weinig bezig zijn met hun Indische achtergrond. Wat niet wil zeggen dat het voor hen totaal geen issue is en ze zich nooit vragen over dat verleden zullen stellen: dat is bij mij zelf ook pas later gekomen. Ik vind het belangrijk dat juist ook jongere generaties de weg naar het Indisch Herinneringscentrum zullen weten te vinden op het moment dat ze vragen hebben over het Indische verhaal. Als bestuurslid wil ik vooral op de achtergrond meekijken, meedenken en meepraten. En vanuit mijn ruime ervaring op het gebied van personeel en personeelszaken, hoop ik IHC-directeur Yvonne ook hier en daar te kunnen ondersteunen waar nodig.’

Team IHC

Na jarenlang het IHC secretariaat trouw te hebben bemand, namen we in de zomer afscheid van Peggy Lammers. Ze trad medio juli uit dienst. Merel Leidelmeijer volgde haar op en trad in dienst als officemanager/project-assistent.

Merel Leidelmeijer

Merel Leidelmeijer is geen onbekende in de Indische wereld: ze werkte jarenlang voor Pelita. Hoe bevalt het haar bij het IHC?

IHC’s Merel Leidelmeijer en Suzanne Rastovaç met IHC-vrijwilliger Paul Platt tijdens de Indische Vrijheidsmaaltijd.

Je eerste periode bij het IHC zit er inmiddels op. Hoe is het je bevallen?
‘Heel erg goed, ik voel me echt op mijn plek bij het IHC.’

Wat was voor jou een van de hoogtepunten van 2018?
‘Dat waren er meerdere! Mijn eerste werkdag zal ik nooit vergeten: die was op met de jaarlijkse Vriendendag van het IHC, dus ik viel direct met mijn neus in de boter en ging onder andere mee op rondleiding over de Tong Tong Fair. De feestelijke opening van de indrukwekkende tentoonstelling MS Oranje. Koers gewijzigd in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam woonden we als team bij, ook dat staat ook nog vers in mijn geheugen.’

Waar wil jij, als Team IHC nog graag even flink slagen in maken?
‘Ik zou graag nog meer grip willen krijgen op onze projecten: qua overzicht, planning en bewaking van de voortgang. We werken aan enorm veel projecten tegelijk met een klein team, dat is af en toe flink aanpoten.’